Strona główna | Dodaj do Ulubionych |
Aktualności

Wycieczka w okolice Jury Krakowsko - Częstochowskiej

Jura Krakowsko-Częstochowska jest jednym z najbardziej malowniczych rejonów Polski. Zachwyca turystów różnorodnością form krasowych, a także bogactwem dzieł stworzonych ludzkimi rękami. Krajobraz owych terenów urozmaicają głębokie krasowe doliny, wapienne ostańce skalne, bajkowe wzgórza oraz dziesiątki jaskiń. Godny uwagi jest także szlak Orlich Gniazd - ciąg okazałych kamiennych zamków i warowni, powstały w początkach drugiego tysiąclecia naszego wieku. Uczniowie naszego gimnazjum postanowili na własne oczy zobaczyć te malownicze tereny, dlatego w dniach 16 -18 czerwca odbyła się wycieczka szkolna właśnie w okolice Jury Krakowsko -Częstochowskiej. Jej uczestnikami byli uczniowie z klas I „a”, I „b” i II „a”.
Pierwszy dzień wyprawy był dość męczący, ale bardzo ciekawy. Koło godziny szóstej pożegnaliśmy się z rodzicami i pospiesznie wsiedliśmy do autobusu. Podroż upłynęła nam bardzo szybko. Nim się spostrzegliśmy, dotarliśmy na miejsce. Celem podróży był Olsztyn, położony niedaleko Częstochowy. Tam powitał nas pan Michał Demel, przewodnik jurajski, który w bardzo przystępny i interesujący sposób przybliżył nam tajemnice i ciekawostki związane z tym jakże malowniczym rejonem Polski. Wędrówkę zaczęliśmy od przejścia przez Sokole Góry do Jaskini Olsztyńskiej. Należy ona do największych i najciekawszych jaskiń na Jurze. Niegdyś uchodziła nawet za najładniejszą w Polsce. Obecnie, choć szata naciekowa została w niej doszczętnie zniszczona, nadal interesujące pozostaje urozmaicenie form korytarzy. Następnym punktem wycieczki był kilkukilometrowy spacer przez skaliste wzgórze Białko- najbardziej skalisty i górski fragment  Jury do ruin zamku Olsztyn, jednego z największych i najstarszych Orlich Gniazd. Po krótkich objaśnieniach przewodnika wróciliśmy do autokaru i ruszyliśmy w kierunku Pustyni Siedleckiej. Po kilku próbach udało nam się wspiąć na jedną z piaszczystych wydm. Otaczający nas widok zapierał dech w piersiach, a my czuliśmy się niemniej dumni niż Beduini przemierzający Saharę. Później odbyliśmy krótki spacer Doliną Wiercicy do Bramy Krakowskiej oraz Źródeł Zygmunta i Elżbiety. Mogliśmy podziwiać otaczające nas krajobrazy i zachwycać się cudami natury, które mieliśmy na wyciągnięcie ręki. Potem autokarem udaliśmy się do Mirowa, skąd ruszyliśmy na dwukilometrowy spacer Grzędą Mirowską do odbudowanego zamku Bobolice. Po tylu atrakcjach, nieco zmęczeni pojechaliśmy na kolację do schroniska. Mogliśmy uznać ten dzień za naprawdę udany.
Nazajutrz po śniadaniu już czekał na nas pan przewodnik. W bardzo ciekawy sposób opowiedział nam o historii Jury i pokazał kilkadziesiąt skamieniałości pochodzących z wczesnego mezozoiku. Pod jego kierunkiem udaliśmy się do Źródeł Warty, a następnie do Zamku Ogrodzienieckiego. Jest on największym Orlim Gniazdem zabezpieczonym w formie trwałej ruiny i przystosowane do ruchu turystycznego. Podczas zwiedzania pan Michał opowiedział o kolejnych etapach rozbudowy od małego zameczku obronnego aż po rezydencję, nazwaną Małym Wawelem. Wspomniał także o życiu codziennym zarówno właścicieli obiektu jak i załogi wojskowej czy prostej służby. Po zakończeniu zwiedzania część grupy udała się na tor saneczkowy, a reszta postanowiła zobaczyć Park Miniatur Zamków Jurajskich. I jedni, i drudzy bawili się  świetnie. Kolejnym punktem naszej wycieczki był przejazd do Bydlina. Zwiedziliśmy tam ruiny zamku, kościół na wzgórzu św. Krzyża i pole bitwy legionistów z 1914 roku. Następnie udaliśmy się do Domaniewic i przeszliśmy Doliną Wodącą przez Grodziska, Skały Zegarowe i Jaskinię Jasną do ruin zamku Smoleń, który pamięta jeszcze czasy panowania Władysława Łokietka. Tego dnia byliśmy także w Pilicy, gdzie mieliśmy możliwość przyjrzeć się z zewnątrz ufortyfikowanemu pałacowi Padniewskich. Pan przewodnik opowiedział nam dokładną historię tego miejsca i przybliżył nam jego burzliwe losy.
Ostatni dzień skupiał się głównie na zwiedzaniu Ojcowskiego Parku Narodowego. Najpierw jednak udaliśmy się na Pustynię Błędowską, największy w Polsce obszar lotnych piasków. Pan przewodnik opowiedział nam bardzo ciekawą legendę związaną z tym miejscem. Głosiła ona, że zuchwałych górników olkuskich, coraz głębiej drążących kopalnie srebra, postanowiły ukarać siedzące pod ziemią diabły, które uradziły, że kopalnie trzeba zasypać, najlepiej piaskiem znad Morza Bałtyckiego. Jeden z diabłów, przelatując z wielkim worem piachu nad Kluczami, zahaczył swoim bagażem o wieżę tutejszego kościoła. Wór rozdarł się, a ogromne morze piasku wysypało się na okoliczne pola. Pan Michał wspomniał również, że jeszcze w latach 20-tych ubiegłego wieku można było zaobserwować tu zjawisko fatamorgany! Kolejnym punktem wyprawy okazał się być Ojcowski Park Narodowy. Pod czujnym okiem opiekunów i pana przewodnika ruszyliśmy na spacer przez Dolinę Sąspówki i Dolinę Prądnika do ruin zamku Ojców. Tam zwiedziliśmy Jaskinię Ciemną, która stanowi jedno z najcenniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce. Najstarsze pochodzące stąd znaleziska świadczące o bytowaniu człowieka neandertalskiego datowane są na około 120 tysięcy lat! W Ojcowskim Parku Narodowym widzieliśmy także bajeczne twory skalne, takie jak Maczuga Herkulesa, Skały Wernyhory, Igła Deotymy, Łaskawiec czy Brama Krakowska. Podziwialiśmy również Kaplicę ma Wodzie. Jak głosi legenda, niezwykłe usytuowanie obiektu wynikało z ominięcia w ten sposób carskiego zakazu budowania "na ziemi ojcowskiej".
Niebawem nadszedł czas powrotu do domu. Brawami pożegnaliśmy pana Michała i obiecaliśmy sobie, że jeszcze kiedyś tutaj powrócimy. Byliśmy nieco zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi. Ta wycieczka na zawsze pozostanie w naszych pamięciach, a spędzony wspólnie czas będziemy wspominać jak najlepiej.