Strona główna | Dodaj do Ulubionych |
Aktualności

Góry Świętokrzyskie są właściwie niskie!

W dniach 14 – 15 czerwca 2012 roku odbyła się wycieczka w Góry Świętokrzyskie. Wzięli w niej udział  chętni uczniowie z klas pierwszych gimnazjum. Wyjechaliśmy z placu szkolnego o godz. 8.00.

Góry Świętokrzyskie przywitały nas deszczem. Pierwszym miasteczkiem, które zwiedzaliśmy, był Wąchock. Zobaczyliśmy klasztor Cystersów z XII w. Przewodnik pokazał nam krużganki, kapitularz, fraternię, karcer dla niepokornych braci. Zakonnik opowiedział kilka historii związanych z  życiem braci, które bardzo nam się spodobały. Dowiedzieliśmy się również, że w klasztorze znajdują się prochy legendarnego dowódcy AK Jana Piwnika – Ponurego. Po wyjściu z klasztoru zobaczyliśmy pomnik sołtysa. Wysłuchaliśmy także wielu dowcipów związanych z Wąchockiem, np.” Dlaczego w Wąchocku budują okrągłe domy? Bo sołtysowi zagrozili, że mu nawalą za rogiem.” Gdy zwiedziliśmy miasteczko, wyruszyliśmy w dalszą drogę. Przez lasy i mokradła dotarliśmy do dzisiejszego rezerwatu Wykus - miejsca uświęconego krwią partyzantów AK. Idąc partyzancką drogą krzyżową, napotykaliśmy wiele grobów żołnierzy walczących w armii Ponurego. Z rezerwatu dziarsko przemaszerowaliśmy do Bodzentyna. Zobaczyliśmy tam ruiny zamku Biskupów Krakowskich i miejską zagrodę z XVIII w. Jednak od zwiedzania zabytków ciekawszy okazał się plac zabaw dla dzieci, znajdujący się w pobliżu ruin. W dalszej części dnia  zwiedziliśmy dworek rodziny Żeromskich w Ciekotach. Niektórzy otrzymali pamiątkowe pocztówki. Następnie zmęczeni i ubłoceni udaliśmy się na nocleg do schroniska młodzieżowego w Hucie Starej. Tam wszyscy szybko zapomnieli o zmęczeniu i bawili się znakomicie. Chłopcy rozgrywali mecze, a dziewczęta im kibicowały.

Drugi dzień wycieczki przywitał nas piękną pogodą. Rozpoczęliśmy go od zwiedzenia Muzeum Minerałów i Skamieniałości w Św. Katarzynie. Dowiedzieliśmy się, że znajduje się tam największa na świecie kolekcja krzemienia pasiastego, który można wydobyć jedynie w Polsce.  Następnie szlakiem czerwonym dotarliśmy na Łysicę, najwyższy szczyt w Górach Świętokrzyskich. Potem pojechaliśmy do Huty Szklanej, gdzie zwiedziliśmy „Osadę Średniowieczną”. Dowiedzieliśmy się, na czym polegała praca średniowiecznych bartników, tkaczek, kowali, rymarzy, garncarzy, zielarek i stolarzy. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na Łysą Górę. Po drodze zobaczyliśmy gołoborze, wieżę przekaźnikową i klasztor Benedyktynów. Ostatnim etapem wycieczki był przemarsz drogą królewską  do Nowej Słupi, gdzie czekał na nas autobus. Utrudzeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Ciepielowa.

Ta wycieczka była niezapomnianą lekcją historii, geografii, plastyki, języka polskiego, a przede wszystkim wychowania fizycznego.